Abonează-te la Newsletter-ul Nostru

Succes! Verifică-ți emailul

Pentru a finaliza abonarea, dă clic pe linkul de confirmare din inbox-ul tău. Dacă nu ajunge în 3 minute, verifică folderul de spam.

Ok, Mulțumesc
Jaful de la Luvru zguduie Franța: în șapte minute, hoții au furat o părticică de istorie.
Un jaf spectaculos, demn de un scenariu de film, a zguduit Luvrul: hoții au folosit o nacelă pentru a pătrunde în muzeu și au dispărut cu bijuteriile napoleoniene în șapte minute – o lovitură dură pentru imaginea Franței. Foto: @ Facebook

Jaful de la Luvru zguduie Franța: în șapte minute, hoții au furat o părticică de istorie.

Un jaf spectaculos petrecut în plină zi la Muzeul Luvru din Paris a aruncat Franța într-o furtună politică și mediatică. Patru hoți mascați au furat bijuterii „de neprețuit” din galeria Apollon în doar șapte minute.

Razvan Dragu profile image
by Razvan Dragu

Șapte minute pentru a fura o bucată de istorie

Era o duminică obișnuită, la ora 9:30 dimineața, când turiștii începeau să se adune sub piramida de sticlă a Luvrului.
În acel moment, patru bărbați îmbrăcați în salopete de constructori au parcat un camion cu un elevator mobil lângă aripa Richelieu.
În șapte minute – atât cât durează un tur ghidat al unei singure galerii – hoții au pătruns printr-o fereastră, au spart vitrinele și au dispărut cu opt bijuterii regale din secolul al XIX-lea.

Printre acestea, un colier cu diamante și smaralde dăruit de Napoleon soției sale, Marie Louise, și o coroană purtată de împărăteasa Eugénie, soția lui Napoleon al III-lea, găsită ulterior, deteriorată, în apropierea muzeului.

Bijuterii regale expuse în galeria Apollon. Fotografie: Stéphane de Sakutin/AFP

„A fost o operațiune de o precizie militară”, a declarat ministrul francez de interne, Laurent Nuñez, adăugând că „echipa era clar experimentată și cunoștea muzeul la perfecție”.

Un jaf care lovește în inima Franței

Incidentul, descris de presa franceză ca „cel mai umilitor din ultimele decenii”, a provocat o undă de șoc politică la Paris.
Ministrul Justiției, Gérald Darmanin, a admis public că „statul a eșuat”.

„Oamenii au reușit să parcheze un elevator de mobilă în centrul Parisului, să intre într-unul dintre cele mai păzite muzee din lume și să fugă cu bijuterii de patrimoniu. Este o imagine groaznică pentru Franța.”

Liderul de extremă dreapta Jordan Bardella a mers și mai departe:

„Jaful de la Luvru este o umilință națională. Cum a ajuns statul francez să nu mai poată proteja propriile sale comori?”
Grafică The Guardian. Imagine: Google Earth, vedere spre nord-vest.

Cine sunt hoții din „filmul” de la Luvru

Potrivit anchetatorilor, banda ar fi formată din patru membri, toți mascați, îmbrăcați în haine reflectorizante pentru a se confunda cu muncitorii care efectuau lucrări de renovare în zonă.
Au folosit un camion cu scară extensibilă – identic cu cele folosite de firmele de mutări – și un polizor unghiular pentru a tăia gratiile unei ferestre din galeria Apollon.

Ofițeri de poliție examinează duminică un lift de coșuri de lângă Luvru. Fotografie: @Thibault Camus/AP

Când vitrinele au fost forțate, alarmele s-au declanșat, iar agenții de pază au acționat protocolul de urgență, însă hoții reușiseră deja să dispară.
Ei au lăsat în urmă o parte din echipament – un indiciu că acțiunea a fost calculată la secundă.

„Lucrăm pe ipoteza unei grupări de crimă organizată internațională”, a confirmat procurorul din Paris, Laure Beccuau, menționând că 60 de anchetatori sunt implicați în caz.

Securitatea muzeelor, sub asediu

Jaful de la Luvru nu este un incident izolat.
În ultimele luni, mai multe muzee franceze au fost vizate de atacuri similare: în septembrie, Muzeul de Istorie Naturală din Paris a pierdut mostre de aur evaluate la 600.000 de euro, iar în noiembrie anul trecut, Muzeul Cognacq-Jay a fost atacat ziua în amiaza mare de o bandă înarmată cu topoare.

Sindicatele din cultură acuză subfinanțarea cronică a sectorului.

„Colecțiile nu sunt în siguranță, vizitatorii nu sunt în siguranță, nici personalul nu este”, a declarat Yvan Navarro, lider sindical CGT. „Sistemele de securitate sunt depășite, iar personalul e redus la minimum.”

Un raport al Curții de Conturi, obținut de postul France Inter, critică întârzierile „considerabile” în modernizarea echipamentelor de supraveghere de la Luvru și avertizează că „în multe încăperi lipsesc camerele video funcționale”.


Reacția autorităților și a publicului

Președintele Emmanuel Macron a reacționat rapid, numind furtul „un atac asupra patrimoniului nostru colectiv”.

„Vom recupera operele și îi vom aduce pe autori în fața justiției. A fura de la Luvru înseamnă a fura din istoria Franței.”

Ministrul culturii, Rachida Dati, a fost prima care a confirmat incidentul:

„Un jaf a avut loc la deschiderea muzeului. Nu s-au raportat victime, dar daunele simbolice sunt uriașe.”

Un muzeu cu fantomele propriului trecut

Pentru Luvru, furtul de duminică nu este doar o breșă de securitate — este o rană care redeschide o istorie complicată, presărată cu momente de glorie și umilință.
Muzeul care păstrează cele mai valoroase comori ale Franței a mai fost, de-a lungul timpului, ținta unor jafuri celebre, dar și scena unor episoade care au devenit parte din legenda sa.

Cel mai notoriu incident rămâne furtul „Monei Lisa” din 1911, când tabloul lui Leonardo da Vinci a dispărut pur și simplu de pe perete.
Autorul, Vincenzo Peruggia, un decorator italian care lucrase chiar la montarea ramelor, s-a ascuns peste noapte într-un dulap, a scos tabloul din cadru și a părăsit clădirea dimineața, nevăzut.
Timp de doi ani, lumea întreagă a fost convinsă că lucrarea fusese pierdută pentru totdeauna.
A fost recuperată abia în 1913, la Florența, iar Peruggia a devenit, paradoxal, un erou național în Italia, considerat un patriot care „readusese acasă” capodopera lui Leonardo.

Ancheta de atunci a fost haotică și, pentru scurt timp, poliția i-a interogat pe poetul Guillaume Apollinaire și pe pictorul Pablo Picasso, suspectați pe nedrept de complicitate, după ce unul dintre cunoscuții lor furase anterior câteva statuete iberice din același muzeu.
Picasso, tânăr și necunoscut la acea vreme, a fost devastat de acuzație și a jurat să nu mai calce vreodată în Luvru.

„Mona Lisa a dispărut, iar Parisul și-a pierdut liniștea”, scria presa franceză în acele zile.

Când tabloul a fost recuperat, lumea a răsuflat ușurată, iar „Mona Lisa” a devenit, paradoxal, mai celebră ca niciodată.

De atunci, Luvrul și-a construit o reputație de fortăreață culturală — un sanctuar unde arta e protejată de secole.
După fiecare incident, sistemele de securitate au fost modernizate, camerele au fost înmulțite, iar accesul vizitatorilor reglementat la milimetru.
Faptul că, în 2025, o bandă de hoți a reușit să intre și să iasă cu bijuterii regale în doar șapte minute pare, pentru mulți francezi, o profanare.

„Să jefuiești Luvrul e ca și cum ai fura un monument al lumii. E un atac simbolic, nu doar un furt”, a declarat Ariel Weil, primarul arondismentului central al Parisului.
Declarația lui a făcut înconjurul presei, pentru că rezumă exact sentimentul colectiv: nu e vorba doar de bijuterii, ci de imaginea unei Franțe care își pierde invincibilitatea culturală.

În anii ’90, o pictură semnată de Jean-Baptiste-Camille Corot a fost furată de pe peretele muzeului și nu a mai fost niciodată recuperată.
Chiar și atunci, autoritățile au reacționat prompt, instalând noi măsuri de securitate.
Dar, după mai bine de un secol de pază și orgoliu, fantomele trecutului revin — iar Luvrul, cel mai vizitat muzeu din lume, pare încă o dată vulnerabil.

Ceea ce odinioară părea imposibil – să jefuiești inima Parisului, în plină zi – a devenit din nou realitate.
De data aceasta, nu a dispărut un tablou, ci un fragment din memoria colectivă a Franței.


O pată pe imaginea Franței

Cu peste 8 milioane de vizitatori anual, Luvrul este mai mult decât un muzeu – este o instituție-simbol a identității franceze, un templu al artei și al istoriei care dă măsura orgoliului național.
De la piramida de sticlă a lui I. M. Pei până la galeriile dedicate Renașterii, totul aici a fost conceput ca o celebrare a geniului și continuității culturale franceze.

Un ofițer criminalistic examinează o fereastră și un balcon tăiate ale unei galerii de la Luvru. Fotografie: @ Kiran Ridley

De aceea, jaful de duminică a depășit simpla sferă a criminalității. El a devenit o criză de imagine pentru o țară care își definește identitatea prin patrimoniu.
Într-o singură dimineață, Franța s-a trezit confruntată cu propriile vulnerabilități: birocrația, subfinanțarea, neglijența instituțională și sentimentul că, dincolo de marile discursuri culturale, mecanismele de protecție s-au uzat.

Sindicatele din cultură avertizează de ani de zile că muzeele funcționează „pe muchie de cuțit”: personal insuficient, echipamente vechi, reacții întârziate.
Luvrul nu face excepție. Deși bugetul său anual depășește 240 de milioane de euro, o mare parte merge pe întreținere și proiecte de modernizare întârziate.
Raportul Curții de Conturi franceze vorbește despre „întârzieri persistente” în modernizarea sistemelor de securitate, inclusiv lipsa camerelor în anumite galerii.

Acum, autoritățile anunță o renovare majoră – un plan estimat la peste 500 de milioane de euro, menit să transforme muzeul într-un spațiu mai sigur și mai accesibil.
Dar, până atunci, rana rămâne deschisă.
Presa franceză vorbește deja despre „o pată pe imaginea unei țări care și-a făcut din cultură un steag”.

„Luvrul este pentru Franța ceea ce este Coroana pentru Regatul Unit – un simbol al continuității. Să vezi cum hoții pleacă cu bijuteriile coroanei e o imagine pe care lumea nu o va uita prea curând”, scria editorialistul de la Le Monde.

Dincolo de indignarea politică, momentul lasă o întrebare dureroasă: dacă nici Luvrul nu mai este intangibil, ce mai este sigur în Europa patrimoniilor fragile?

Pentru o clipă, între ecoul alarmelor și liniștea dimineții pariziene, o țară întreagă a privit neputincioasă cum, în doar șapte minute, o parte din propria ei istorie a fost ridicată cu o macara și a dispărut în lumina rece a zilei.
O imagine imposibil de uitat – și o lecție amară pentru o națiune care, uneori, își crede comorile nemuritoare.


Surse principale:The Guardian, Le Monde

Razvan Dragu profile image
de Razvan Dragu

Știrile importante, trimise direct pe e-mailul tău

Platforma ta de știri actualizate, cu analize clare și perspective relevante. Informații imparțiale din diverse domenii, pentru o informare completă.

Succes! Verifică-ți emailul

To complete Subscribe, click the confirmation link in your inbox. If it doesn’t arrive within 3 minutes, check your spam folder.

Ok, Mulțumesc

Citește mai mult