Abonează-te la Newsletter-ul Nostru

Succes! Verifică-ți emailul

Pentru a finaliza abonarea, dă clic pe linkul de confirmare din inbox-ul tău. Dacă nu ajunge în 3 minute, verifică folderul de spam.

Ok, Mulțumesc

Rival pentru Transfăgărășan: DJ 684, cel mai ambițios drum montan construit în vestul României, între Timiș, Caraș-Severin și Hunedoara

Un nou drum spectaculos se conturează în România, rival al Transfăgărășanului. Proiectul de modernizare a Drumului Județean 684, cu o valoare totală de aproape 90 de milioane de euro, va lega județele Timiș, Caraș-Severin și Hunedoara, printr-o șosea montană.

Emanuel Cristea profile image
by Emanuel Cristea
Rival pentru Transfăgărășan: DJ 684, cel mai ambițios drum montan construit în vestul României, între Timiș, Caraș-Severin și Hunedoara
DJ 684, noul drum montan de 90 de milioane de euro, va lega Timișul, Caraș-Severinul și Hunedoara, devenind rivalul Transfăgărășanului și o rută turistică spectaculoasă în vestul României. Imagine creată cu ajutorul inteligenței artificiale

O investiție record în infrastructura montană

Proiectul DJ 684 reprezintă una dintre cele mai mari investiții în infrastructura rutieră din regiunea de vest, derulată prin Programul Regional Vest 2021–2027, coordonat de ADR Vest. Cu un buget de aproximativ 90 de milioane de euro, dintre care 48 de milioane provin din fonduri nerambursabile, modernizarea drumului va aduce o legătură strategică între Munții Poiana Ruscă și autostrada A1.

90 de milioane de euro pentru cel mai important proiect de infrastructură rutieră din estul județului. DJ 684 va lega Timișul de Caraș-Severin și Hunedoara și sunt convins că va deveni o adevărată atracție turistică datorită peisajelor. Putem vorbi de un drum asemănător Transluncaniului”, a anunțat într-o postare pe Facebook, Alfred Simonis, președintele Consiliului Județean Timiș.


Trei județe unite printr-un proiect fără precedent

Proiectul implică trei consilii județene – Timiș, Caraș-Severin și Hunedoara – și patru primării locale. Este, potrivit autorităților, cel mai amplu parteneriat interjudețean realizat vreodată în regiunea de vest.

Drumul va avea două axe principale:

  • Coșava – Tomești – Luncanii de Jos – Rusca Montană – Voislova, care leagă Timișul de Caraș-Severin;
  • Rusca Montană – Lunca Cernii de Jos, care conectează Caraș-Severinul de Hunedoara, unde va face joncțiunea cu DJ 687D – drumul ce trece prin zona lacului Cinciș și duce spre municipiul Hunedoara.

Termenul de finalizare este 30 iunie 2029.

Proiectul este o premieră absolută, prin amploare și colaborare. Vorbim despre cea mai mare finanțare ADR Vest pentru infrastructură rutieră și despre un număr record de kilometri modernizați”, a subliniat Alfred Simonis.


Drumul care se termina în pădure își găsește, în sfârșit, continuarea

Cei care au străbătut Munții Poiana Ruscă își amintesc, fără îndoială, de segmentul de drum care „se termina în mijlocul pădurii”, în zona Lunca Cernii de Sus, județul Hunedoara. Ani de zile, DJ 687D a fost o șosea fără ieșire, asfaltată doar pe porțiuni scurte, până la limita județului Hunedoara cu Timișul, acolo unde asfaltul se oprea brusc, iar drumul se transforma într-un drum forestier abrupt, înghițit de vegetație.

Localnicii glumeau amar spunând că „șoseaua duce spre nicăieri”. Pentru comunitățile izolate din satele montane – Lunca Cernii, Cernii de Jos, Merișorul de Munte sau Hășdău – lipsa legăturii rutiere a însemnat zeci de ani de izolare economică și turistică. Drumurile grele de pământ, iarna aproape impracticabile, au făcut ca zonele de o frumusețe rară din Poiana Ruscă să rămână în afara circuitului turistic.

În plus, acest segment devenise un simbol al promisiunilor neterminate – proiecte începute, finanțări pierdute și speranțe amânate. În ultimul deceniu, DJ 687D a fost subiectul mai multor inițiative locale, însă nicio administrație nu reușise să ducă la capăt lucrările de legătură între județe.

Noul proiect de modernizare a DJ 684 schimbă radical această realitate. Prin reconectarea Luncii Cernii de Sus la traseul principal, drumul va trece complet muntele, asigurând continuitate între Timiș, Caraș-Severin și Hunedoara.

Practic, ceea ce altădată era o șosea ruptă, pierdută în pădure, devine acum coloana vertebrală a unui traseu montan spectaculos, care va permite trecerea integrală prin Munții Poiana Ruscă. În locul asfaltului care se termina în frunziș, vor apărea puncte de belvedere, podețe consolidate și legături directe cu zone turistice, făcând din acest drum o rută de interes național.

Acest drum strategic va deschide zona Munților Poiana Ruscă spre investiții, turism și oportunități economice. Este un proiect de suflet care scoate din izolare sate cu un potențial uriaș”, a declarat potrivit Radio Reșița, Georgiana Rădac, director adjunct al ADR Vest.


Peisaje de vis, tradiție și patrimoniu monumental

Traseul DJ 684 va străbate unele dintre cele mai frumoase și încărcate de istorie zone din vestul României, oferind o combinație rară între natură, spiritualitate și patrimoniu arhitectural.

Printre reperele care se vor deschide publicului larg odată cu finalizarea drumului se numără:

  • Peștera de la Românești, celebră pentru acustica sa perfectă, unde Filarmonica din Timișoara susține anual un concert simfonic în adâncul muntelui.
  • Mănăstirea Izvorul lui Miron, una dintre cele mai vechi vetre monahale din Banat.
  • Bisericile de lemn și morile de apă din satele montane, care păstrează farmecul autentic al arhitecturii rurale.
  • Cariera de marmură de la Ruschița, un monument industrial în sine, activ de peste 130 de ani, de unde s-a extras faimoasa marmură alb-roz folosită la construcția Ateneului Român, a Palatului Cotroceni și a Casei Poporului, actualul Palat al Parlamentului. Blocurile masive au fost transportate prin trecători dificile din Poiana Ruscă, iar fiecare proiect arhitectural de anvergură din România poartă, simbolic, amprenta acestui loc.

Drumul va duce mai departe spre Hunedoara, unde se ridică impunătorul Castel al Corvinilor, una dintre cele mai spectaculoase fortărețe gotice din Europa, atracție de top pentru turiștii străini. La doar câțiva kilometri distanță, Cetatea Devei domină orizontul, așezată pe un con vulcanic, oferind o panoramă impresionantă asupra întregului ținut transilvănean.

Tot prin modernizarea DJ 684, accesul către zona sacră a Mănăstirii Prislop va deveni mai facil. Lăcașul, unde se află mormântul Părintelui Arsenie Boca, atrage anual sute de mii de pelerini și este considerat cel mai important centru de turism ecumenic din vestul României.

Imagine creată cu ajutorul inteligenței artificiale

Dar semnificația istorică a acestui coridor rutier merge și mai departe. În continuarea traseului, la est de Hunedoara și Deva, se află Munții Orăștiei, unde odinioară a înflorit capitala spirituală a dacilor. Aici se găsesc vestigiile impresionante ale cetăților dacice: Sarmizegetusa Regia, Costești, Blidaru, Piatra Roșie și Bănița – toate incluse în patrimoniul mondial UNESCO.

Până acum, aceste locuri erau greu accesibile, ascunse la capătul unor drumuri înguste și deteriorate. Odată cu DJ 684, regiunea Banatului se conectează direct cu Ținutul Cetăților Dacice, deschizând o rută turistică unică în România – o adevărată „axă a identității naționale”, care unește:

  • piatra marmurei de la Ruschița, folosită la simbolurile modernității românești,
  • credința de la Prislop, loc de pelerinaj și reculegere,
  • și moștenirea antică a strămoșilor noștri daci, păstrată în sanctuarele din Munții Orăștiei.

Astfel, DJ 684 nu este doar o investiție rutieră, ci o punte între epoci — între civilizația dacică, credința ortodoxă și arhitectura modernă. Un drum care unește trei județe, dar și trei dimensiuni ale României: trecutul, prezentul și viitorul.

Principalele beneficii ale modernizării Drumului Județean 684 vizează accesibilizarea acestor obiective turistice și apropierea de autostrada A1. Peisajele montane spectaculoase din Munții Poiana Ruscă se vor deschide astfel spre investiții, turism și oportunități economice”, a completat Alfred Simonis.


Cifrele proiectului

  • Valoare totală: ~90 milioane euro
  • Finanțare europeană: 48 milioane euro
  • Lungime totală: 56 km (27 km în Timiș)
  • Termen de finalizare: 30 iunie 2029
  • Beneficiari direcți: peste 100.000 de locuitori din trei județe
  • Lucrări incluse: reabilitare integrală a carosabilului, poduri, podețe, drenaje, consolidări de versanți, puncte de belvedere, siguranță rutieră, piste pentru biciclete.

Surse: Economica.net, Radio Reșița, Facebook

Emanuel Cristea profile image
de Emanuel Cristea

Știrile importante, trimise direct pe e-mailul tău

Platforma ta de știri actualizate, cu analize clare și perspective relevante. Informații imparțiale din diverse domenii, pentru o informare completă.

Succes! Verifică-ți emailul

To complete Subscribe, click the confirmation link in your inbox. If it doesn’t arrive within 3 minutes, check your spam folder.

Ok, Mulțumesc

Citește mai mult